(CDV 101) Çocuk Hakları ve Koruma (Zorunlu / T:3 U:0 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin çocuk hakları ve çocuk koruma alanında dünya genelinde ve ülkemizde yapılan çalışmalar ile alakalı görev ve sorumluluklar hakkında genel bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; çocuk hakları, çocuk istismarı ve ihmali, çocuk işçiliği, suça itilen çocuklar, yoksulluk ve şiddetin çocuklar üzerindeki etkileri, korunmaya muhtaç çocuklar ve özel gereksinimli çocukların istismarına dair teorik ve güncel bilgilerin verilmesi ve çocukları istismar ve ihmalden koruma yolları, bu anlamda sahip olunan yasal haklar, öğretmenlere düşen görev ve sorumlulukların anlatılması konularını içermektedir.
(CDV 103) Psikoloji (Zorunlu / T:3 U:0 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin Psikoloji biliminin çalışma alanları, metodolojisi, davranışların biyolojik kökenleri ve beyin- davranış ilişkisi, algı, duyum, öğrenme, bilinç, duygular, güdüler gibi temel fizyolojik ve psikolojik süreçler hakkında bilgi sahibi olmalarını, normal ve anormal davranış psikolojisine dair temel düzeyde farkındalık kazanmalarını amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; psikoloji bilimin ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi, temel ilkeleri, metodolojisi ve alt alanları, davranışın biyolojik kökenleri, duyum ve algı süreçleri, bilinç ve farklı bilinç durumları, öğrenmenin temel ilkeleri ve öğrenme kuramları, belleğin yapısı, türleri ve çalışma prensipleri, dürtüler, güdüler ve motivasyon sistemleri, bilinç ve farkı durumları, duygular ve duyguların doğası ile psikopatoloji konularını içermektedir.
(CDV 104) Okul Öncesinde Program Geliştirme (Zorunlu / T:2 U:2 / AKTS:5)
Bu ders, erken çocukluk eğitiminde felsefi temeller ve program geliştirmenin temel kavramları ışığında; ülkemizde uygulanmakta olan güncel okul öncesi eğitim programını (2013) detaylı bir şekilde incelemeyi ve yorumlayabilmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; erken çocukluk döneminde program geliştirmede temel kavramlar, erken çocukluk eğitiminde felsefi temeller, program geliştirmenin kuramsal temelleri, erken çocukluk eğitiminde programı etkileyen faktörler, programın denenmesi ve değerlendirilmesi başlıkları hakkında bilgi aktarılmasını ve ülkemizde uygulanan güncel okul öncesi eğitim programının (2013) detaylı olarak öğrencilerle birlikte incelenmesini içermektedir.
(CDV 105) Gelişim Teorileri (Zorunlu / T:3 U:0 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilere gelişim psikolojisi alanına dair kuramlar çerçevesinde, gelişimle ilgili temel konuları tanıtmayı ve doğum öncesinden ölüme kadar gerçekleşen fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim dönemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, gelişim kuramları, gelişim dönemleri, çocukluk döneminde bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak, sosyal ve duygusal gelişim ve yaşam boyu gelişim ve öğrenme konularını içermektedir.
(CDV 106) Oyun ve Oyun Materyalleri Geliştirme (Zorunlu / T:2 U:2 / AKTS:6)
Bu ders, öğrencilere oyun ve oyuna dair temel kuramları, oyunun okul öncesi eğitimde yeri, önemi ve çocuk gelişimi ilişkisini, oyun materyallerinin temel özelliklerini ve oyun materyalleri geliştirmede temel ilkeleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; okul öncesi dönemde oyun kavramı ve oyunun önemi, oyun materyallerinin nitelikleri ve işlevleri, okul öncesi dönemde çocuğun gelişim alanlarına katkı sağlayacak oyun materyallerinin özellikleri, oyunun ve oyun materyallerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, uygun materyallerin planlamasının yapılması, iki ve üç boyutlu materyaller tasarlanıp yapılması, yapılan materyal çalışmaları ve öğrenilen oyun etkinliklerinin sınıfa sunulmasını içermektedir.
(CDV 110) Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı (Seçmeli / T:3 U:0 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı konularında bilgi edinmelerini amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; doğumdan itibaren çocukluk ve ergenlik çağında ruh sağlığı ve ruh sağlığına etki eden faktörler, çocukların duygusal ve kişilik gelişim süreci, toplumsallaşma, kültürlenme, empatik ve ahlaki gelişim süreçleri, çocuklarda uyum ve davranım bozuklukları ve bu bozukluklara etki eden faktörler gibi konuların temel kuramsal ve güncel yaklaşımlar çerçevesinde ele alınmasını; öğretmenlerin görev ve sorumluluklarının öğretilmesini içermektedir.
(CDV 112) Okul Öncesi Matematik Eğitimi (Seçmeli / T:2 U:2 L:2 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin erken çocukluk eğitiminde matematik eğitiminin amacı, önemi ve kapsamı hakkında bilgi sahibi olmalarını, erken çocukluk eğitiminde 21. yüzyıl becerilerini kapsayan, çocukların yaş ve gelişim düzeylerine uygun matematik etkinlikleri hazırlayabilmelerini ve uygulayabilmelerini amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; bilişsel gelişim kuramlarının okul öncesi matematik eğitimi ile olan ilişkisinin incelenmesini, okul öncesi eğitimin genel hedeflerine değinilmesi ve NCTM Standartlarının açıklanması, okul öncesi dönemde kavram gelişimi, temel beceriler, sayı kavramı, işlem kavramı, uzay, geometri ve geometrik şekiller, örüntü, ölçme, değerlendirme örneklerinin gösterilmesi, okul öncesinde matematik ile problem çözme becerisi arasındaki ilişkinin ve 21. yy. becerileri ile okul öncesinde matematik eğitimi arasındaki ilişkinin örneklerle açıklanması, okul öncesi dönemde fen ve matematik arasındaki ilişki hakkında bilgi verilmesi, matematik etkinliklerinin hazırlanması ve uygulanması gibi konuları içermektedir.
(CDV 202) Ailelerle Çalışma (Seçmeli / T:3 U:0 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin farklı aile türleri ve ebeveynlik modellerini tanımasını, ebeveyn haklarını ve etik sınırları öğrenmesini, ebeveynlikle ilgili kuram ve araştırmalar çerçevesinde erken eğitim ve destek programlarını bilmesini ve teorik bilgileri kapsamında aile katılımı, aile eğitimlerini programlaması, planlaması ve değerlendirmesini amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; aile kavramı, aile türleri ve ailenin tarihsel dönüşümü, ebeveynlik modelleri, ebeveynlik ile ilgili kuram ve araştırmalar, aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar, erken eğitim ve destek programları, etkili aile-okul-toplum ilişkileri, aile görüşmeleri, aile eğitimi programlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi, erken çocukluk eğitiminde aile katılımı çalışmaları, özel durumlarda ve özel gereksinimli çocuklarda aile katılımı çalışmalarının planlanması ve uygulanması gibi konuların öğretimini ve tartışılmasını içermektedir.
(CDV 204) Eğitimde Drama (Seçmeli / T:2 U:2 L:2 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilere eğitici dramanın ne demek olduğunu kavratmayı, eğitici dramada kullanılan teknikleri öğretmeyi, eğitici drama etkinlikleri planlayabilmeyi ve çocuklara yönelik eğitici drama etkinlikleri hazırlayabilmeyi öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; eğitimde dramanın öneminin ve erken çocukluk döneminde drama uygulamalarının gelişimsel etkilerinin öğrenilmesini, eğitici drama süreçlerini, eğitici dramada kullanılan özel teknikleri, eğitici drama etkinliği planlama, uygulama ve değerlendirmeyi içermektedir.
(CDV 205) Özel Eğitim (Seçmeli / T:2 U:2 L:2 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilere özel eğitim hakkında genel bilgileri kazandırmayı, özel gereksinimli çocukların özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmayı ve özel gereksinimli çocukların yetersizliklerinin nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmayı amaçlanmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; normal gelişim gösteren akranlarından farklı gelişim gösteren veya belirli bir yetersizliği olan, genel eğitime ek olarak özel bakıma ve eğitime ihtiyaç duyan çocukların değerlendirme/tanı süreci, tedavi ve rehabilitasyon süreci ile eğitimsel uygulamalar ve bu çocukların eğitiminin dayandığı esaslar ve eğitimde kullanılan yöntemler hakkında bilgi sahibi olunmasını içermektedir.
(CDV 206) Öğretim Yöntemleri (Zorunlu / T:4 U:0 / AKTS:7)
Bu ders, öğrenme ve öğretim sürecinde temel yaklaşım ve ilkeler ile öğretim yöntem ve tekniklerinin öğrencilere aktarılmasını amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; öğrenme ve öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğrenme ve öğretim strateji ve yaklaşımları ile öğretim yöntem ve tekniklerinin açıklanmasını ve bu doğrultuda etkili ders sürecinin planlamasının nasıl yapılması gerektiğinin öğretilmesi konularını içermektedir.
(CDV 207) Okul Öncesinde Fen ve Doğa Eğitimi (Seçmeli / T:2 U:2 L:2 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin Bilim ve Fen eğitimi kavramlarını ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrayarak; erken çocukluk eğitiminde çocukların yaş ve gelişim düzeylerine uygun, Yeni Nesil Fen Standartları ve 21. Yüzyıl Becerileri kapsamında zenginleştirilmiş bir Fen ve Doğa eğitimini içselleştirerek, Fen ve Doğa etkinlikleri geliştirebilmelerini ve uygulayabilmelerini amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; Bilim ve Fen Bilimleri kavramlarının anlamları ve bu kavramların birbirleri arasındaki ilişki, Bilimin ve Fen’in doğuşu ve günümüze kadar gelen süreç, erken çocukluk döneminde Fen ve Doğa eğitiminin önemi, amacı, kapsamı, çocuklara Fen ve Doğa eğitiminin nasıl verilmesi gerektiği, Fen ve Doğa eğitiminde değerlendirme, erken çocukluk eğitiminde Yeni Nesil Fen Standartları, erken çocukluk eğitiminde diğer ülkelerde uygulanan Fen eğitimi programları, erken çocuklukta Fen öğretim yöntemleri, Fen eğitiminde öğretmenin rolü, Fen eğitiminde aile katılımı, Fen etkinliklerinin geliştirilmesi, Fen eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar gibi konuları içermektedir.
(CDV 208) Çocuk Edebiyatı (Seçmeli / T:3 U:0 / AKTS:5)
Bu ders, öğrencilere çocuk edebiyatı kavramını öğretmeyi, çocukların yaşlarına ve gelişim özelliklerine uygun edebiyat ürünlerinin öğretilmesini, çocukların yaşlarına ve gelişim özelliklerine uygun nitelikte kitap seçebilme ve çocuklara farklı tekniklerle kitap okuyabilme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; çocuk edebiyatı hakkında genel bilgiler (tanımı, tarihsel gelişimi, amaç ve ilkesi vb.), çocuk edebiyatının türleri, çocuk kitaplarının fiziksel özellikleri ve niteliği, iyi bir çocuk kitabında olması gerekenler ve bunun değerlendirilmesi, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun kitapların seçimi ve kitap okuma tekniklerinin öğretimi gibi konuları içermektedir.
(CDV 209) Okul Öncesinde Farklı Yaklaşımlar ve Eğitim Sistemleri (Seçmeli / T:3 U:0 AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin erken çocukluk eğitiminde uygulanan alternatif program/yaklaşım/modeller hakkında bilgi sahibi olmalarını ve bu program/yaklaşım/modelleri yorumlayabilmelerini, farklı ülkelerin okul öncesi eğitim sistemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını ve erken çocukluk eğitiminin geleceği için önerilerde bulunabilmelerini amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; erken çocukluk eğitiminde uygulanan alternatif eğitim program/yaklaşım/modellerini (Montessori, Reggio Emilia, Waldorf, High Scope, Piramit, Demokratik Okul-BBOM) ve özelliklerini tanımak (eğitimin ortaya çıkış tarihi, tarihsel gelişim süreci, amacı, önemi, kapsamı, uygulanışı, materyalleri, öğrenmen eğitimi, aile katılımı, fiziki şartlar, eğitim felsefesi, Türkiye’deki ve dünyadaki durumu), dünyadaki bazı ülkelerin (Singapur, Finlandiya vb.) özellikleri ve okul öncesi eğitim sistemleri hakkında bilgi sahibi olma gibi içeriklere sahiptir.
(CDV 210) Staj (Zorunlu / AKTS:5)
Öğrencilerin staj yapmalarındaki amaç; üniversitede 4 yarıyıl boyunca gördüğü teorik/uygulama derslerinden edindiği bilgiler ışığında alanı ile ilgili bilgilerini uygulamaya dökebilmesi ve bu sayede öğrendiği bilgileri içselleştirebilmesi, eski bilgilerini mevcut durumda kullanabilme becerisi kazanması ve alanı ile ilgili yenilik ve değişimleri yerinde görebilmesini sağlamaktır.
(CDV211) Değerler Eğitimi (Seçmeli / T:3 U:0 AKTS:5)
Bu ders, değerler eğitiminin tarihsel temellerini, değerler eğitiminin bireysel ve toplumsal amaçlarını ve değerler eğitimi yaklaşımlarını kavratmayı amaçlamaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin kendi değerlerinin fark etmesini sağlamayı hedeflemektedir. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; değerler eğitiminin kapsamı, değerler eğitimi yaklaşımları, okul öncesinde ve ilkokulda değerler eğitiminin yeri, değerler eğitiminde okul-öğretmen ve ailenin rolü ile çeşitli etkinliklerin planlanması ve gerçekleştirilmesini içermektedir.
(CDV 212) Bitirme Projesi (Seçmeli / T:3 U:0 AKTS:5)
Bu ders, öğrencilerin bilimsel süreçlerin nasıl ilerlediği hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve 4 yarıyıl boyunca aldıkları eğitim ışığında bir çalışma alanı seçerek, danışman hocalarının rehberliğinde proje hazırlayabilmelerini amaçlamaktadır.
(CDV 213) Çocukta Sanat ve Yaratıcılık (Seçmeli / T:3 U:0 AKTS:5)
Bu ders, öğrencilere yaratıcılık kavramı hakkında bilgi kazandırmayı, yaratıcılık kuramları ve süreçleri hakkında bilgi kazandırmayı, çocukların yaratıcı düşünceye sahip olmaları için gerekli teknikleri aktarmayı ve öğrencilerin bunu çocuklar üzerinde uygulayabilmelerini, çocukların yaratıcılıklarını ifade etme biçimleri hakkında bilgi kazandırmayı, çocuklarda sanat ve gelişim hakkında bilgi kazandırmayı ve çocuklarla uygulanabilecek sanat etkinliklerinin öğretimini amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bu ders; yaratıcılık kavramı ve boyutları, yaratıcılığın dereceleri ve zeka ve beyin arasındaki ilişkisinin ortaya konması, yaratıcılık süreçleri, yaratıcı insanların özellikleri, erken çocukluk döneminde yaratıcığın özellikleri ve yaratıcı problem çözme teknikleri, çocukların yaratıcılıklarını ifade etme biçimleri, çocuklarda sanat gelişimi ve çocuklarla uygulanabilecek sanat etkinliklerini öğrenmeyi içermektedir.