I. YARIYIL
ESKİ ESERLERİN KORUNMASI VE RESTORASYON İLKELERİ
Bu dersin amacı koruma bilincinin kavramsal temellerini oluşturmaktır. Dönem içinde yapılacak çalışmalar sayesinde tarihi çevre bilincinin oluşmasının sağlanması ve restorasyon hakkında kuramsal altyapının oluşturulması hedeflenmektedir. Bu ders, genel koruma ve kültürel miras kavramlarının tarihsel bir perspektif içinde sunmakta ve çeşitli kuramlar hakkında bilgi vermektedir. Bu doğrultuda koruma kavramı ve boyutlarının tanımlanması, korunması gereken değerlerin tanımlanması ve sınıflandırılması, korunması gereken kültür varlıklarının koruma sorunlarının yasal çerçevede anlatılması ve bu çerçevenin geçirdiği evrimin irdelenmesi gerçekleştirilecektir. Ayrıca restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, restorasyon projesinin hazırlanması ve restorasyon teknikleri genel hatlarıyla açıklanacaktır.
GELENEKSEL YAPI TÜRLERİ VE ELEMANLARI
Ders kapsamında, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerine ait geleneksel yapı türleri tanıtılarak, yapılar mekân oluşum özellikleri, plan ve cephe özellikleri ile birlikte detaylı olarak incelenecektir. Geleneksel yapı türleri kendi dönemleri içerisinde; dini yapılar, sosyal yapılar, ticari yapılar, eğitim yapıları, askeri yapılar ve konutlar olarak sınıflandırılarak ayrı ayrı incelenecektir. Geleneksel yapı elamanları; temeller, beden duvarları, duvarlar, döşemeler, kemer, kapı pencere olarak sınıflandırılacaktır.
TEMEL MATEMATİK
Bu ders; Matematiksel kavramları ve sistemleri anlayabilmeyi, günlük hayatta ve diğer alanlarda kullanabilmeyi, herhangi bir alanda ileri bir eğitim alabilmek için gerekli matematiksel bilgi ve becerileri kazanabilmeyi, temel matematik konularını öğrenmeyi, sayısal veriler içeren matematik problemleri tanımlayabilmeyi, sonuçlandırmayı, temel geometri bilgisine sahip olmayı ve problemleri anlamayı sağlayacak beceriler kazanmayı amaçlamaktadır.
TEKNİK RESİM
Mimari çizim dilinin kavranması için gerekli teorik bilginin aktarılması ve uygulamalarla pratik edilmesi hedeflenmektedir. Ders kapsamında 3 boyutlu nesnelerin 2 boyuta aktarılması, perspektif ve ölçülendirme gibi temel kavramlar işlenecektir. Bu dersin sonunda öğrencilerin şu konularda yetkin olmaları beklenmektedir: 1. Çizim aletlerini (t-cetveli, gönye, pergel vb.) tanıma ve kullanma, 2. Oran ve ölçek ayarlama, 3. 3 boyutlu objelerin epür düzlemine aktarımı, 4. Yazı, geometrik çizimler, çizgi kalınlıkları ayarlama, 5. Kesit ve görünüş çıkarma, 6. Ölçülendirme, 7. Perspektif (paralel-aksonometrik/izometrik) çizimi becerileri kazanılır.
TEMEL İŞLETME
İşletmelerin önemi her geçen gün artmaktadır. İster küçük çaplı ister uluslar arası işletmeler olsun hepsi birbirine ihtiyaç duymaktadır. Bir işletmeyi başarılı kılmak için öncelikli olarak o işletmeyi tam olarak tanımak gerekir. İşletmenin türleri, bütün amaç ve fonksiyonları, iç ve dış paydaşları tam olarak bilindiği takdirde işletmenin başarıya ulaşması daha kolay olacaktır. Bu derste de anlatılacak olan konular işletmeye genel olarak bir bakış açısı sağlayacağı gibi işletmeler hakkında bilgi sahibi olunmasını da sağlayacaktır. Temel kavramlar, işletmelerin amaçları ve türleri, işletme sistemleri, çevreyle ilişkileri, işletmenin sorumlulukları, işletmenin kuruluş çalışmaları, fizibilite raporu, işletme büyüklüğü ve kapasitesi, işletmelerin kuruluş yerinin seçimi ve yönetim fonksiyonu dersin içerikleri arasındadır.
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
Bu dersin amacı, öğrencinin temel bilgi teknolojileri becerilerini edinmesini, İnternet ortamında iletişim kurarak kendini tanıtıp anlatabilmesini ve Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint) yazılımlarını kullanım alışkanlığı kazanmasını sağlamaktır. İnternet Kavramları; İnternet Tarayıcısı Kullanımı; Arama Motoru Kullanımı; Elektronik Posta Yönetimi; Haber Grupları/Forumlar/Sosyal Ağlar; Web Tabanlı Öğrenme; İnternet ve Kariyer; Kelime İşlemci Programı Kullanımı (WORD); Hesap Çizelgesi Programı Kullanımı (EXCEL); Sunu Hazırlama Programı Kullanımı (POWERPOINT) dersin içerikleri arasındadır.
AKADEMİK VE SOSYAL ORYANTASYON
Meslek Yüksekokulunu, kampüsü, akademik birimleri, idari birimleri, öğrenci kulüplerini tanıtmak; Yükseköğretim Kurumları Disiplin Yönetmeliği, Yükseköğretim Kanunu, Plato Meslek Yüksekokulu Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hakkında bilgi verme, öğrencileri akademik, sosyal ve kültürel konularda bilgilendirmek üzere 1. sınıf öğrencilerine yönelik tanıtım ve oryantasyon sağlamak bu dersin genel içeriğini oluşturmaktadır.
II. YARIYIL
YAPI ELEMANLARI UYGULAMA
Bu derste genel olarak, temelden çatıya kadar bir binayı oluşturan tüm yapı elemanlarının öğrenciye uygulamalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. Yapıların sınıflandırılması; gereçlerine göre yapılar, taşıyıcı sistemlerine göre yapılar, temellerin, temel çeşitleri, temellerin yalıtımı, temelden beden duvarına geçiş detayları, duvarlar, tuğla duvar örgüleri, döşeme türleri, kagir döşemeler, ahşap döşemeler, parçalı gereçlerle oluşturulan döşemeler, taşıyıcı sistem ve malzeme sınıflarına göre merdiven türleri işlenecektir.
RÖLÖVE
Bu derste rölövenin ne olduğu, taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemi açıklanır. Basit ögelerden başlayarak mekân kurgusunu anlamaya yönelik kroki çizimlerinin yaptırılması basit ölçüm yöntemlerinin kavranması amaçlanmaktadır. Bu dersle öğrencilerin şu konularda yetkin olmaları beklenmektedir: Kâğıt kullanma, oran ve ölçek ayarlama, basit objelerin kâğıda aktarımı, basit mekânların plan krokisi, kesit ve görünüş çıkarma, araştırma raporu hazırlama, plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuma, grupla çalışma, becerileri kazanma.
GELENEKSEL YAPI MALZEMELERİNDE BOZULMA VE ONARIM
Bu ders genel olarak, geleneksel mimaride kullanılan ahşap, taş, toprak, metal esaslı yapı malzemelerinin tanıtılması ile bu malzemelerin kullanıldığı yerler ve maruz kaldıkları bozulmaların, korunmalarında ve onarımlarında kullanılabilecek tekniklerin anlatılmasını amaçlamaktadır. Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler, taş esaslı malzeme türlerinin anlatılması, tortul taşlar, kalkerler, marnli taşlar, travertenler, taş esaslı malzeme türlerinin anlatılması, magmatik taşlar, granitler, trakitler, andezit ve dasitler, bazaltlar, mermerler, taş esaslı malzemelerde bozulma faktörleri, koruma ve onarım yöntemleri, toprak esaslı malzeme türleri: kerpiç, tuğla, çini vb., toprak esaslı malzemelerde bozulma faktörleri, koruma ve onarım yöntemleri, ahşap esaslı malzemelerin tanıtılması, fiziksel ve kimyasal özellikleri, ahşap esaslı malzemelere zarar veren faktörler, fiziksel bozulmalar, kimyasal bozulmalar, biyolojik bozulmalar, ahşap malzemenin korunması: bünyesel koruma, kimyasal koruma, metal malzemelerin: demir, bakir, kurşun, çinko, kalay vb. Metal malzemelerde koruma ve restorasyon, bağlayıcı malzeme ve harçlar ders kapsamında işlenecektir.
AHŞAP MALZEME VE YAPIM TEKNİKLERİ
Ders kapsamında, doğal bir malzeme olarak ahşap tanıtılarak farklı ağaç cinsleri fiziksel özellikleri ve yapı sektöründeki kullanım alanları ile anlatılacaktır. Malzeme olarak ahşap tanıtıldıktan sonra, bu malzemenin yapı içerisindeki kullanım alanları ve detayları, ‘Ahşap karkas yapım sistemi’ kapsamında ve ahşap yapı elemanları baslığı altında sırasıyla: ahşap duvarlar, döşemeler, döşeme kaplamaları, tavanlar, süpürgelikler, pencere ve kapılar, merdivenler ve çatılar alt baslıkları altında teori+uygulama olarak öğrenciye aktarılacaktır.
Öğrenciler Bu yarıyılda 2 tane seçmeli alan dışı ders seçeceklerdir.
III. YARIYIL
BİLGİSAYARDA ÇİZİM
Öğrencilerin Bilişim alanındaki eksikliklerini karşılamak bu dersin temel amacıdır. Bilgisayar Destekli çizim ve tasarım becerilerini geliştirmek, sayısal ortamda iki ve üç boyutlu düşünme kabiliyetlerini arttırmak, elde edilen verileri, sayısal ortama aktarma hızlarını yükseltmek, rölöve-restitüsyon-restorasyon projeleri ile eklerinin hazırlanmasına ilişkin bilgisayar becerilerinin AutoCAD programı kullanarak kazandırmak dersin diğer amaçlarıdır. İlgili alandaki konu başlıklarına özel, İki ve üç boyutlu olarak çizim ve modelleme tekniklerinin öğretilmesi. CAD yazılımlarının arayüzlerinin tanıtılması, programın kullanım yöntemleri, baskıya yönelik pafta oluşturma, baskı ayarları ve çözünürlük değerleri dersin içeriklerini oluşturmaktadır.
RESTORASYON PROJESİ
Bu derste rölövesi alınan bir yapı üzerinde restorasyona yönelik malzeme ve hasar analizi, restitüsyon, işlevlendirme ve restorasyon uygulama detaylarının hazırlanarak, öğrencilerin bir restorasyon projesinin genel çerçevesini kavramaları hedeflenmektedir. Bu dersin sonunda öğrencilerin şu konularda yetkin olmaları beklenmektedir: 1. Hasar analizi, 2. Malzeme analizi yapma,3. Restitüsyona yönelik araştırma, analoji, yapı üzerindeki izlerin belirlenmesi, 4. Restitüsyon çizimi, 5. Restorasyon uygulama çizimi, 6. Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, bütünleme 7. Yenileme, yeniden yapım, temizleme, taşıma, 8. Arkeolojik restorasyon, çağdaş ek, yeniden işlevlendirme konuları irdelenir.
ŞANTİYE ORGANİZASYONU
Öğrencilerin şantiyede kullanılan temel kavramlar, organizasyon, iş düzeni ve programı, inşaat süreçleri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak dersin temel amacıdır. Şantiye, yer teslimi, şantiyenin kurulması, iş programı, şantiyede imalat ekipmanlarının hazırlanması, aplikasyon çalışmaları, hafriyat işleri, şantiye defterleri, imalat, imalatın kontrolü, büro çalışmaları, hak ediş hazırlama, geçici ve kesin kabul işleri dersin içeriklerini oluşturmaktadır.
IV. YARIYIL
BİTİRME PROJESİ
Mimarlık alanında araştırma yöntemlerini kullanarak proje yapabilme becerilerini kazandırmak dersin temel amacıdır. Araştırılacak konunun belirlenmesi, bitirme projesi yazım kuralları, konunun araştırılması ve projenin oluşturulması ve sunumu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
METRAJ VE KEŞİF
İhale mevzuatında geçen tanım ve açıklamaları kavrayabilme, birim fiyatları, türlerini, kapsamını ve hesaplarını yapabilme, metraj ve yapı maliyet hesapları yapabilme becerilerini kazandırmak dersin temel amacıdır. İhale mevzuatında geçen tanım ve açıklamalar, birim fiyatların tanımı ve analizlerin yapılması, metraj ve özellikleri, metrajın çıkarılması, yaklaşık maliyetin hesaplaması yöntemleri ve uygulamaları, fiyat analizleri, fiyat farkları, geçici ve kesin kabul işlemleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.
TARİHİ YAPILARDA STRÜKTÜREL PROBLEMLER
Bu derste tarihi yapıların strüktürünü oluşturan elemanlar tanıtılacak, bu elemanlardaki bozulmaların türleri ve bozulma sebepleri tespit edilecek, strüktürel bozulmanın iyileştirilmesinde kullanılacak yöntemler ele alınacaktır. Yığma ve iskelet sistem örnekleri üzerinde durulacaktır. Bu dersin sonunda öğrencilerin şu konularda yetkin olmaları beklenmektedir: 1. Yığma ve iskelet sistemlerde strüktürel elemanların analizini yapma, 2. Strüktürel elemanların bozulma analizini yapma, 3. Strüktürel elemanlardaki bozulmaların iyileştirilmesine yönelik öneriler getirme.
TÜRK DİLİ
Bu dersin genel amacı, Türkçeyi doğru kullanma, mesleki veya meslek dışı metinleri sorunsuz okuyabilme, başarılı sözlü ve yazılı anlatım becerisi kazandırmaktır. Bu dersin sonunda öğrencilerin şu konularda yetkin olmaların beklenmektedir: Yazılı ve sözlü anlatım becerileri, temel yazım ve noktalama kurallarının doğru kullanımı, yazılı ve sözlü anlatımda özgüven ve yaratıcılık. Ders, örnek edebi ve güncel metinlerin okunması, yazılı ve sözlü anlatım biçiminde işlenmektedir.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
Bu derste, öğrencilere yakın tarih konusunda temel ilke ve uygulamaları sunulmaktadır. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin amacı; Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminden başlayarak günümüze kadar yakın çağda meydana gelen tarihi olayları kronolojik sıraya göre öğretmektir. Özellikle Türk Kurtuluş Savaşı dönemi ile sonrasında kurulan Türkiye Cumhuriyeti ve Atatürk’ün yaptığı inkılapların öneminin, öğrenciler tarafından kavranmasını sağlamaktır.
STAJ
Stajın amacı, programlarına ait uygulamaları işyerinde gözlemlemek ve öğrenebilmektir. 1.Sınıf eğitimini tamamlayan öğrenciler, içinde bulundukları yaz döneminde (final sınavlarından sonra) veya 2. Sınıfın yaz döneminde stajlarını yapabilirler. Öğrencilerin dönem içinde staj yapabilmeleri için 3 iş gününde derslerinin olmaması gerekmektedir. Bu bağlamda 30 iş günü uygulama yapılır ve bu süreçte yapılan çalışmalar raporlaştırılır.